Da li shared IP adresa može da utiče negativno na SEO rejting vašeg web sajta?
Optimizacija web sajta za search engine (ili SEO) je tema koja je vrlo često predmet pogrešnih pretpostavki. Jedna od njih, koja se često može čuti, je da hostovanje web sajta na shared IP adresi može da utiče negativno na SEO rejting vašeg web sajta.
Uz to obavezno ide i pretpostavka da, suprotno tome, dedicated IP adresa može da poboljša vaš SEO rejting.
Naravno, ni jedno ni drugo mišljenje ne odgovara u potpunosti istini, pa ćemo zato u ovom tekstu objasniti zašto ovo nije tačno i koji to faktori zaista utiči na SEO rejting vašeg web sajta.
Ali prvo da vidimo šta je to uopšte IP adresa da li ona zaista nekako utiče na SEO rejting web sajta.
Šta je IP adresa?
Jednostavno objašnjeno, IP adresa je jedinstven string brojeva (kod IPv4) ili brojeva i slova (kod IPv6), koji identifikuje svaki uređaj koji koristi Internet protokol da bi preko njega komunicirao preko mreže.
Postoje dva tipa IP adresa: Shared (deljena) IP adresa i Dedicated (namenska) IP adresa.
Shared IP adresa se koristi za više web sajtova, dok je dedicated IP adresa jedinstvena za svaki web sajt.
Teorija koju smo pomenuli vezano za shared IP adrese dolazi od toga što kod shared hostinga vaš sajt deli istu IP adresu sa drugim sajtovima.
Ova teorija pretpostavlja da ako neki od tih sajtova krše pravila ili imaju lošu reputaciju, to može uticati na reputaciju cele IP adrese. Drugim rečima, ako se vaš sajt nalazi na istoj IP adresi sa spamerskim sajtovima ili sajtovima koji se bave nelegalnim aktivnostima, to može dovesti do pada vašeg SEO rejtinga (misli se pre svega na pretragu u Google-u).
Ipak, neki stručnjaci imaju nešto drugačije mišljenje na ovu temu. Tako Matt Cutts, bivši inženjer Google-a, u jednom od tekstova na svom blogu objasnio da Google uopšte ne uzima u obzir IP adresu.
Pored njega i čuveni John Mueller, Google Webmaster Trends Analyst, je takođe, u nekoliko navrata potvrdio ovo stanovište. On čak dodatno navodi da su Google-ovi algoritmi uglavnom i pre svega orijentisani ka sadržaju.
Ovo sugeriše da Google algoritmi napravljeni da primarno traže kvalitet, relevantnost i vrednost sadržaja na određenom web sajtu, a ne IP adrese ili hosting okruženje.
Šta je shared hosting?
Shared hosting je vrsta hosting usluge kod kojeg vaš web sajt deli serverske resurse sa drugim sajtovima. Zbog toga su shared hosting paketi povoljniji od drugih paketa. To naravno ne znači da su ti paketi lošiji, ali su zbog modela raspodele resursa, pogodniji za sajtove koji su manje zahtevni po pitanju saobraćaja i resursa.
Pored klasične shared hosting usluge, neki provajderi nude i snažnije Premium web hosting usluge. Plus u ponudi ima i ovu vrstu usluge. U pitanju je naprednija verzija shared hosting paketa, sa moćnijim resursima i alatima. Pritom su ovi resursi rezervisani, pa ne morate da brinete da će u nekom momentu vaš sajt ostati bez dovoljno resursa za normalno funkcionisanje.
Ova vrsta hostinga je namenjena naprednijim i zahtevnijim sajtovima, koji imaju veći broj poseta mesečno i uspeh sajta im je od krucijalnog značaja. Naša preporuka je da se za ovaj paket opredelite ukoliko se ozbiljno bavite svojim sajtom, pogotovo ukoliko posedujete e-commerce web sajt.
Plus hosting na svojim premium paketima nudi odličan kvalitet (kao da imate dedicated server) uz jednostavnost korišćenja. Uz svaki Plus Premum paket dolazi dedicated IP adresa, neograničen broj poddomena, super-brzi LiteSpeed web server, zaštita od zlonamernih napada i još mnogo toga.
Ako su brzina i stabilnost vašeg sajta od krucijalne važnosti za vaš posao, a niste još spremni da se upustite u VPS i dedicated hosting rešenja koja zahtevaju naprednije tehničke veštine, ovo je pravo rešenje za vas.
Šta je dedicated hosting?
Dedicated hosting je vrsta web hostinga u kojoj korisnik zakupljuje čitav fizički server samo za sebe, što znači da nema deljenja resursa sa drugim sajtovima. Ovo vam pruža potpunu kontrolu nad serverom, uključujući izbor hardvera, operativnog sistema, softverskih aplikacija i konfiguracija.
Dedicated server spada u naprednije web usluge, jer omogućava custom-made web servere dizajnirane za najbolje performanse. Namenjen je najzahtevnijim web sajtovima, odnosno onima koji imaju zaista veliki saobraćaj.
Na dedicated serveru vaš web sajt ili druga aplikacija, ne dele resurse servera sa drugim sajtovima. Nemate ograničene resurse već sami možete izabrati broj CPU-a, broj jezgara, količinu RAM-a, veličinu diska i protok koji vam je potreban.
Plus dedicated serveri na Cloud infrastrukturi obezbeđuju veću dostupnost jer ne zavise od jednog fizičkog servera i njegovih komponenti.
U okviru zakupljenih resursa koji su samo vama na raspolaganju možete samostalno kreirati virtuelne mašine sa željenim operativnim sistemom (brojne Linux i Widows distribucije), podešavati firewall, preraspodeljivati resurse, proširivati ili smanjivati ukupno zauzeće ili pojedinačnih VM, paliti i gasiti mašine kako vam odgovara.
Dedicated server preporučujemo za zaista velike sajtove sa velikom količinom saobraćaja i velike e-commerce sajtove.
Kada IP adresa može da ima veze sa vašim web sajtom?
U određenim situacijama vaša IP adresa može indirektno imati veze sa vašim web sajtom. Na primer, ukoliko određena IP adresa hostuje veliki broj web sajtova koji se bave spamovanjem, search engine može da blokira tu IP adresu.
Tu dedicated IP adresa donosi određene prednosti u odnosu na shared IP adresu. Ukoliko vas zanima da saznate više na ovu temu, pročitajte koje su prednosti dedicated IP adrese na hosting nalogu.
Takođe, ukoliko je vaš web sajt orijentisan ka publici u drugim državama, geografska lokacija IP adrese može u određenoj meri da uspori učitavanje vašeg sajta kod korisnika u tim državama. To je izraženije ukoliko se vaša publika nalazi na veoma dalekim lokacijama, koje su hiljadama kilometara udaljene od lokacije vašeg web servera. U tim slučajevima, nešto usporenije učitavanje vašeg web sajta, može indirektno da utiče da SEO rejting vašeg sajta bude nešto lošiji u odnosu na rejting koji bi imao da se brže učitava. Iz tog razloga je bolje da vaš sajt bude na IP adresi u zemlji gde su najbrojniji vaši posetioci.
Ipak, sadržaj i relevantnost nekog web sajta su među ključnim faktorima koji određuju rangiranje tog sajta u rezultatima pretrage.
Stvarni faktori koji imaju uticaj na rangiranje vašeg web sajta
Pored sadržaja i relevantnosti postoje još drugi bitni faktori koji utiču na rangiranje vašeg sajta. Hajde onda da vidimo koji su to faktori.
Kvalitet sadržaja: Kvalitetan sadržaj je ključan kada je reč o SEO-u. Visokokvalitetan, originalan sadržaj koji pruža vrednost korisnicima jedan je od najuticajnijih faktora za SEO.
Ključne reči: Pravilno istraživanje i upotreba ključnih reči su od suštinskog značaja za SEO. Korišćenje relevantnih ključnih reči može pomoći search engine-ima da razumeju šta vaš web sajt nudi i da li se taj sadržaj odnosi na ono što korisnici traže.
Backlink-ovi: Ako imate kvalitetne backlink-ove sa pouzdanih sajtova, to može značajno poboljšati vaš SEO rejting. To govori search engine-ima da je vaš sadržaj vredan i da mu veruju i drugi sajtovi. Što su ti sajtovi boljeg rejtinga, to je bolje za rejting vašeg sajta.
Brzina sajta: Brzo učitavanje sajtova pruža bolje korisničko iskustvo, što search engine-i nagrađuju. Ovde izbor hostinga može imati značajnu ulogu, uz napomenu da ovde nije u pitanju IP adresa već kvalitet i brzina samog web servera.
Optimizacija za mobilne uređaje: Sa sve većim brojem pretraga obavljenih na mobilnim uređajima, sajt prilagođen mobilnim uređajima je ključan za dobar SEO rejting.
Korisničko iskustvo (UX): Dizajn sajta, upotrebljivost i dostupnost igraju značajnu ulogu u SEO rejtingu tog web sajta. Sajtovi koji su laki za navigaciju i ostvaruju logičnu interakciju sa korisnikom imaju tendenciju da se rangiraju više u odnosu na sajtove koji nemaju takve odlike.
Signali sa društvenih medija/mreža: Iako nisu direktni faktor rangiranja, signali sa društvenih medija/mreža, poput deljenja, lajkova i komentara mogu ukazivati na relevantnost i vrednost vašeg sadržaja, utičući na SEO rejting tog sajta.
SSL sertifikat: Sajtovi sa SSL-om (HTTPS umesto HTTP) smatraju se kao pouzdaniji od strane search engine-a i mogu imati bolju poziciju u SEO rangiranju.
Uloga web hostinga u SEO rangiranju
Iako vrsta IP adrese možda direktno ne utiče na SEO, izbor web hostinga može itekako imati uticaja na to. Pouzdani provajderi hostinga obezbeđuju minimalno vreme nedostupnosti, brzo učitavanje sajtova i efikasnu korisničku podršku. Sve to doprinosi poboljšanju korisničkog iskustva i SEO-a.
Iz tog razloga je mudrije uložiti vreme i resurse u odabir kvalitetnog provajdera hostinga nego brinuti o tome da li je vaša IP adresa shared (deljena) ili dedicated (namenska). Na kraju krajeva, to je dobar pristup koji ide u prilog dugoročnom uspehu vašeg web sajta.
Zaključak
Kao što ste videli, optimizacija web sajta za pretraživače (SEO) često je obavijena netačnim pretpostavkama, a jedna od njih se odnosi na uticaj tipa IP adrese i vrste web hostinga na SEO rejting određenog web sajta.
Istina je da ni shared (deljena) ni dedicated (namenska) IP adresa direktno ne utiču na SEO rejting sajta, iako dedicated adresa ima svoje brojne prednosti. Umesto toga, ključni faktori za uspeh u SEO-u su pre svega kvalitet sadržaja, a zatim i pravilna upotreba ključnih reči, backlinkovi, brzina sajta, optimizacija za mobilne uređaje, korisničko iskustvo, signali sa društvenih medija/mrežai SSL sertifikat.
Pred toga, izbor kvalitetnog hosting provajdera, poput Plus hostinga, je ključan faktor za uspešan SEO.
Pouzdani hosting pruža minimalno vreme nedostupnosti, brzo učitavanje web sajtova i efikasnu korisničku podršku, što doprinosi poboljšanju korisničkog iskustva i ukupnom SEO rejtingu vašeg sajta.
Nenad Mihajlović