Kao se radi jednostavna optimizacija WordPress veb-sajta Idi do glavnog sadržaja

5 osnovnih saveta za optimizaciju WordPress veb-sajta

Mnogo je članaka koji objašnjavaju kako se radi optimizacija WordPress veb-sajta i većina njih preporučuje korišćenje plugin-a za tu namenu. Iako ima nekoliko dobrih plugin-ova koji zaista dobro rade svoj posao, mu smo uvek više za opciju bez plugin-a. Zato ćemo vam u ovom tekstu dati nekoliko osnovnih saveta kako da izvršite optimizaciju, bez korišćenja plugin-a. Ujedno, planiramo da vam u nekoliko narednih tekstova damo još korisnih i detaljnih saveta na ovu temu, pa nas pratite redovno i saznajte kako da vaš veb-sajt učinite bržim na opšte zadovoljstvo njegovih posetilaca.

Pre svega da razjasnimo šta sve pojam optimizacije u ovom slučaju podrazumeva i zašto je ona važna za vaš veb-sajt. Optimizacija se pre svega odnosi na ubrzavanje vremena za koje se vaš veb-sajt učita u pretraživaču. Što kraće vreme, to će se on brže prikazati posetiocu i ostavićete dobar utisak na posetioca (korisničko iskustvo će biti dobro). Što je ovo vreme duže, to će vaš korisnik biti nestrpljiviji i vrlo je verovatno da će zatvoriti stranicu pre učitavanja. Pored toga je vrlo verovatno da se taj korisnik više neće vraćati na vaš sajt.

Istraživanja pokazuju da se sa porastom vremena učitavanja veb-sajta drastično povećava i broj korisnika koji će odmah napustiti taj veb-sajt. Već oko 2. sekunde učitavanja, broj korisnika koji odustaju je oko 10%. Oko 5. sekunde će taj broj porasti na oko 20%. Oko 7. sekunde taj broj raste već na oko 35%.

Dakle, ukoliko se vaša stranica učitava 7 sekundi, oko 35% vaših potencijalnih klijenata je nikada neće ni videti ili će iznervirano čekanjem samo zatvoriti stranicu i nastaviti dalje. To nikako nije dobra vest, jer je neko od njih mogao biti vaš potencijalni kupac, a to znači da ste njegovim odlaskom izgubili potencijalnu zaradu.

Pored toga, sajt koji se sporo učitava može značajno da ugrozi vaše rangiranje u Google pretragama i tako vas pomeri naniže u prikazu rezultata pretrage (SERP). To znači da će manje korisnika moći da vas vidi u rezultatima pretrage, jer po rezultatima nekih istraživanja čak 95% njih uzima u obzir samo rezultate sa prve strane rezultata pretrage. Samo 5% njih otvori i drugu stranu. S obzirim da je Google još pre nekoliko godina u svoj algoritam uvrstio i brzinu učitavanja veb-sajta, to direktno znači da će vremenom sajt koji se brže učitava biti u prednosti u odnosu na sajt koji se učitava sporije. Naravno, ovo nije jedini faktor koji Google uzima u obzir, ali spada među one važnije, pa je i iz tog razloga dobro da vaš sajt bude optimizovan za brzo učitavanje.

Verovatno vas zanima na koji način možete proveriti brzinu učitavanja vašeg sajta. Naša preporuka je da to uradite na Gmetrix veb-sajtu.

Dakle, cilj je da vaš sajt bude što je moguće bolje optimizovan za brzo učitavanje. Kao što smo videli ovo je izuzetno važno za vaše poslovanje i dobru reputaciju vašeg biznisa, pa smo vam zato pripremili nekoliko korisnih saveta kako da ovo izvedete na najbolji način.

Za početak ćemo u ovom tekstu izložiti nekoliko saveta za početnike, a u narednim tekstovima ćemo dati još dosta korisnih saveta za one naprednije korisnike.

1. Obezbedite dobar hosting za vaš veb-sajt

Kada otvarate neki veb-sajt i učitavate veb stranicu, u osnovi pokrećete programe i otvarate datoteke sa udaljenog računara (veb servera). Što je taj server brži, to se brže može učitati veb stranica. Postoje tri osnovna zadatka koje veb-server mora da izvrši u interakciji sa fajlovima na vašem veb-sajtu:

a) Izvršavanje koda: U velikom broju slučajeva veb-server mora da izvrši hiljade linija koda (na primer, PHP kod koji primarno čini WordPress) da bi učitao jednu veb-stranicu. Baš kao što otvaranju programa na računaru treba vremena, potrebno je i vreme da se izvrši sav ovaj kod na veb-serveru. Što je duže izvršavanje koda, duže će vremena biti potrebno i za učitavanje stranice.

b) Izvršavanje upita u bazu podataka: Za bilo koji veb-sajt zasnovan na CMS-u (kao što je slučaj kod WordPress sajtova), kod sa veb-stranice mora da pokrene upite u bazu podataka kako bi preuzeo sadržaj stranice iz baze podataka (na primer MySQL). Tako kod u okviru WordPress veb-sajta može da postavi više od 100 upita u bazu podataka da bi se prikazala jedna veb-stranica. Struktura baze je ponekad loše osmišljena a u slučaju WordPress-a i pluginova najčešći slučaj je iznuđena struktura koju WordPress diktira. Optimizacija baze je jedan od najbitnih uslova optimizacije sajta i uopšte brzine otvaranja dinamičke stranice.

c) Isporuka datoteka: Uobičajena veb-stranica zahteva da joj veb-server isporuči na desetine datoteka (slike, CSS, JavaScript, itd.). Kod učitavanja nekih zahtevnijih veb-stranica broj ovih zahteva se meri u stotinama, što često značajnije opetereti rad servera. Za svaki resurs mora da se uspostavi TCP konekcija i da se sadržaj preuzme i potom ta konekcija raskine. Ako uzmemo u obzir latenciju zbog udaljenog servera vidimo zašto se sajtovi otvaraju sporo. Ovaj problem će u budućnosti biti rešen http/2 i http/3 protokolom.

Ovo su sve zahtevni zadaci za svaki veb-server, pa je zato važno da on besprekorno radi i ujedno ima dovoljno kapaciteta za vaše potrebe. Kada birate hosting za svoj veb-sajt pre svega treba da odaberete pouzdanu hosting kompaniju koja poseduje savremene servere sa dovoljno procesorske snage i sa dovoljno brzim diskovima. Plus Hosting vam može ponuditi različite hosting pakete za različite potrebe, tako da u svakom trenutku možete da imate brz i pouzdan veb-sajt. Na vama je samo da se odlučite za neki od paketa koji najbolje odgovara vašim potrebama.

Prilikom odabira imajte u vidu da su shared hosting paketi namenjeni manje zahtevnim veb-sajtovima, sa manjim brojem poseta i materijala, dok su VPS/Cloud/dedicated serveri namenjeni zahtevnim sajtovima koji imaju veliki broj poseta ili zahtevaju veće kapacitete.

2. Birajte odgovarajuću WordPress temu

Mnogi od nas prilikom izrade veb-sajta koriste neku od WordPress tema. One omogućavaju znatno kraće vreme za izradu sajtova lepog dizajna i sasvim dobre funkcionalnosti.

Sa druge strane, teme sadrže i mnogo fajlova koji većini vlasnika sajta nikada neće biti potrebni, uključujući i funkcionalnosti koje neretko znaju da uspore rad veb-sajta. Ti fajlovi dodatno povećavaju temu, pa neke veće teme mogu da zauzmu i po nekoliko MB prostora na disku. Zato je od izuzetne važnosti da prilikom odabira teme za svoj veb-sajt, na stranici proizvođača pročitate tehničku specifikaciju teme i proverite kakva su iskustva drugih korisnika. U online prodavnicama tema kao što su Themeforest uvek možete pronaći takva iskustva, a možete i postaviti pitanje proizvođaču pre nego se odlučite za kupovinu neke konkretne teme.

S obzirom da svaki proizvođač nudi i mogućnost da uživo proverite kako izgleda demo verzija sajta sa njegovom temom, naša preporuka je da iskoristite ovu mogućnost i pre kupovine proverite kako tema radi i kako se brzo učitava. Činjenica je da to zavisi i od servera na kojem se nalazi demo verzija, ali ćete otprilike imati predstavu šta možete očekivati od konkretne teme.

Preporučujemo ujedno i jedan mali trik, a to je da domen na kojem se nalazi demo tema unesete na sajtu Gmetrix-a i proverite na koji način i koliko brzo se ona učitava. Ukoliko je potrebno dosta vremena da se učita na tom domenu, velika je verovatnoća da će dosta trebati i na vašem domenu u okviru vašeg veb-sajta.

Takođe, izbegavajte teme koje zahtevaju da za njih instalirate „tonu“ plugin-ova samo da bi mogle da rade. Za dobre teme nije neophodno da koristite mnoštvo plugin-ova, pa imajte i to u vidu kada se odlučujete za svoju temu.

3. Smanjite broj plugin-ova na minimum

Plugin-ovi mogu biti odlični za proširenje funkcionalnosti i mogućnosti vašeg veb-sajta, ali previše plugin-ova može doneti više štete nego koristi. Pre svega, neki plugin-ovi mogu biti loše napisani pa na taj način nepotrebno opterećivati rad vašeg veb-sajta. Sa druge strane, plugin-ove proizvode različite kompanije i pojedinici, pa se može desiti da budu nekompatilibilni međosobno ili da neli plugin ne bude kompatibilan sa vašom temom. Sve to na kraju može rezultirati usporavanjem ili čak i padom vašeg veb-sajta. Ovo se posebno odnosi na loše kodirane dodatke koji zauzimaju više resursa nego što je zapravo potrebno za izvršavanje zadatka ili dodavanje funkcije.

To ne znači da po svaki cenu treba da izbegavate instalaciju nekog plugin-a, ali svakako treba da budete obazrivi u njihovom odabiru i broju. Ukoliko ste malo veštiji sa kodom, neke plugin-ove možete potpuno zameniti sa nekoliko redova koda u vašem functions.php ili .htaccess fajlu.

Ako ipak morate da instalirate neki plugin, gledajte da to bude jedan koji ima mogućnost da obavi više ciljanih zadataka, umesto onih koji obavljaju samo po jedan zadatak. Takvi su često plugin-ovi koji olakšavaju podešavanja SEO parametara ili recimo oni koji rade optimizaciju/ubrzavanje vašeg veb-sajta.

Kao što već znate, naša je preporuka da ih instalirate samo ako ne postoji bezbedan način da to izvedete ručnom modifikacijom ili dodavanjem koda. Uskoliko ste malo veštiji sa kodom, preporuka je da ne korisistite plugin-ove.

Sigurno je da ćete na taj način izbeći usporavanje sajta uzrokovano pluginovima.

4.  Redovno ažurirajte WordPress, WordPress temu i plugin-ove

WordPress spada u onu vrstu proizvoda na kojoj radi ozbiljan tim developer-a i koja se stalno usavršava. To sa sobom donosi bolje optimizovan kod, veću sigurnost core fajlova WordPress-a i bolju stabilnost instalacije.

Zato je važno redovno ažurirati ili podesiti automatsko ažuriranje i manjih izdanja ažuriranja, kako biste uvek bili sigurni da imate najnoviju verziju.

Ovo važi i za plugin-ove, pogotovo ako koristite više njih istovremeno i još pogotovo ako dolaze od manje poznatih i proverenih autora. Srećom pa WordPress ima automatsku notifikaciju u okviru Dashboard-a, pa ste uvek na vreme obavešteni čim se pojavi neka nova verzija koju je potrebno ažurirati. Ovo se odnosi i na WordPress i na plugin-ove, ali i na temu koju koristite.

Proizvođači tema takođe s vremena na vreme izbace ažurirane verzije, pa je uvek poželjno što pre preuzeti ažuriranu verziju.

Kada je u pitanju verzija PHP-a, ovo se prosto podrazumeva. Za razliku od pomenutih ažuriranja, verzija PHP-a se ne menja tako često. Čak i kada je potrebno promeniti, važno je znati da se ona menja na nivou vašeg cPanel-a ili ekvivalentne platforme. Ukoliko ste dovoljno snalazite na ovom mestu, onda ćete relativno lako pronaći lokaciju na kojoj birate opciju PHP-a. Ukoliko niste, onda je najbolje da se oko toga konsultujete sa vašim hosting provajderom i zatražite pomoć u vezi sa tim.

Već od verzije 7.0 PHP je postao značajno brži i dokazano ubrazava rad WordPress platforme, pa je naša topla preporuka da odaberete njegovu najnoviju verziju. Mala napomena u vezi sa tim jeste da u nekim slučajevima neke teme neće najbolje raditi sa najnovijom verzijom PHP-a, pa ukoliko se dogodi neki problem, najbolje je proveriti sa proizvođačem teme ili samostalno promeniti verziju na nižu i proveriti kako onda radi.

U većini slučajeva ipak neće biti nikakvih problema i imaćete samo benefit od ove promene.

5. Ograničite upotrebu velikih multimedijalnih fajlova

Slike su privlačne i često su neophodan deo bilo kog veb-sajta. Međutim, loše optimizovane slike ili nekompresovani video mogu znatno usporiti vreme učitavanja stranice i usporiti brzinu sajta.

Odabirom odgovarajućeg formata i optimizacijom (kompresijom) slika i videa možete smanjiti vreme potrebno za učitavanje svake slike. Ovo može da varira u zavisnosti od vrste slike koju koristite. SVG je najprikladniji za vektorsku grafiku, dok je PNG idealan za slike prozirne pozadine ili one manje složene. JPG je dobar za fotografije i slike sa puno boja; dok se kompresijom može izgubiti na kvalitetu. Bolje je imati komprimovanu sliku koja se učitava brzo od one koju nestrpljivi posetilac uopšte ne može videti.

Sve medijske sadržaje dobro proverite pre postavljanja na veb-sajt. Fotografija od nekoliko MB može izgledati gotovo identično kao ona od nekoliko stotina KB. Potrebno je pre svega naći pravu meru između kvaliteta i kvantiteta, odnosno ne treba žrtvovati kvalitet fotografije po svaku cenu.

Ako je namena fotografije samo da bude prateći deo teksta, onda svakako možete dati prednost što manjoj fotografiji pristojnog kvaliteta. Ukoliko je fotografija ta koja treba da dominira sajtom i bude glavni nosilac poruke, onda je preporuka da bude što boljkeg kvaliteta. Ovde je potrebno da sami pronađete tu zlatnu sredinu koja će predstavljati kompromis između brzine i estetike veb-sajta.

Postoje i specijalizovani online servisi kao Resize Image gde možete smanjiti ili kopresovati svoje fotografije pre postavljanja na sajt.

Ovih 5 saveta su samo osnovne preporuke koje smatramo najbitnijim kada pomenemo optimizaciju veb-sajta. U narednim tekstovima ćemo se detaljnije pozabaviti finim podešavanjem raznih komponenti vašeg sajta, kako biste ga učinili što bržim uz zadržavanje neophodne pouzdanosti u radu.

Nenad Mihajlović


Ostavite odgovor