Kraj third-party kolačića Idi do glavnog sadržaja

Kraj third-party kolačića

Ako pratite vesti iz online sveta, a posebno iz digitalnog marketinga, možda ste već čuli da je pred nama budućnost bez kolačića. Naravno, ne onih ukusnih, slatkih kolačića iz bakine kuhinje 🙂 nego onih koji već decenijama prate svaki naš digitalni korak na Internetu.

Ako vam je poslovanje kojim slučajem vezano za Internet, onda je vreme da znate da je kraj third-party kolačića nešto što će promeniti način na koji poslujemo na Internetu.

Iako će to najviše uticati na onlajn oglašivače, prirodno je da se zapitate šta to znači i za vaš WordPress sajt. Konkretno, kako možete iskoristiti svoj web sajt da se najbolje prilagodi ovim promenama?

U ovom tekstu ćemo predstaviti sve što treba da znate o budućnosti bez kolačića, odnosno šta tačno sve to znači i kako da se što bolje pripremite za to.

Pre nego što popričamo o tome kako će svet na mreži izgledati bez third-party kolačića, hajde da razjasnimo neke osnovne pojmove.

Šta je internet kolačić?

Jednostavno rečeno, kolačići (cookies) su mali delovi informacija koje web server čuva tokom sesije pretraživanja korisnika. To mogu biti jednostavni podaci poput onoga šta ste dodali u korpu za kupovinu ili složenije stvari kao što su obrasci i postavke pregledanja.

U zavisnosti od web sajta koja prikuplja ove informacije, kolačići mogu biti:

First-party kolačići: Ovo su kolačići koje čuva onaj web sajt koji gledate. Oni se mogu koristiti za stvari kao što je prikazivanje sajta u dark mode-u, ako više volite takav prikaz.

Third-party kolačići: Ovo su kolačići koje čuva neki drugi sajt u odnosu na onaj koji trenutno gledate. Jedan primer takvih kolačića su podaci koje čuva YouTube server kada puštate embeded video na web sajtu.

Tokom godina, third-party kolačići su postali ključni deo Interneta. Oni pomažu oglašivačima da dobiju relevantne podatke kako bi dosegli svoju ciljnu publiku. Često ih vidite na delu kada web sajtovi prikazuju reklame za proizvode koje ste ranije pogledali (takozvane remarketing kampanje).

Zabrinutost za privatnost je inicirala promene

Tokom svih ovih godina postojanja kolačića, mnogi korisnici, ali i regulatorni organi su izrazili zabrinutost zbog problema sa privatnošću sa kolačićima trećih strana. U stvari, propisi poput GDPR-a EU su se pojavili upravo zbog takve zabrinutosti.

Kako je rasla zabrinutost, tako su rasle i mere za kontrolu third-party kolačića. Na primer, browseri kao što su Brave i Firefox već neko vreme blokiraju third-party kolačiće. Apple je takođe preduzeo korake u ovom pravcu sa svojim ITP ažuriranjima i blokira third-party kolačiće u svom Safari browseru.

Imajući u vidu da je Google kompanija čiji prihodi primarno dolaze od Google Ads-a, kuriozitet je da je pokret za Internet bez kolačića pokrenut upravo uz učešće Google-a. Ovaj tehnološki gigant je 2020. godine objavio svoju inicijativu da ukloni third-party kolačiće u Chrome-u najavom svoje inicijative za zaštitu privatnosti.

Iako je bilo kašnjenja (više o tome u nastavku), kompanija je ove godine najavila da planira da će do kraja drugog kvartala 2024 ukinuti kolačiće.

Third-party data vs third-party kolačići

Važno je napomenuti je da iako third-party kolačići možda nestaju, third-party podaci ne nestaju. Kompanije će definitivno morati da nađu neke druge načine da pristupe ovim podacima (npr. putem članskih kartica, programa lojalnosti, pretplatnika na e-mail, uvida u društvene mreže i sl).

Drugim rečima, online oglašavanje će verovatno promeniti pristup i način na koji kompanije prikupljaju podatke korisnika, ali će industrija definitivno opstati i u novom svetu, bez kolačića.

Kolačići sesije vs trajni kolačići

Pored navedene podele, kolačići se mogu podeliti u još dve glavne grupe: kolačići sesije i trajni kolačići.

Kao što im samo ime kaže, kolačići sesije traju samo do kraja sesije pregledanja. Oni pamte korisnička podešavanja tokom posete i brišu se u trenutku kada se sesija završi.

S druge strane, trajni kolačići su ono što možete da koristite za prikupljanje i skladištenje vitalnih first-party podataka. Ovi kolačići prate informacije o korišćenju, postavke pregledanja, obrasce ponašanja i još mnogo toga. Oni se nalaze na hard disku korisnika i nestaju tek na datum njihovog isteka.

Trajni kolačići mogu otkriti kritične informacije o demografskoj grupi koja posećuje vaš web sajt. Svi ovi podaci mogu biti veoma korisni za personalizaciju ciljanja i korisničkog iskustva.

Međutim, imajte na umu da osetljiva priroda ovih informacija čini pristanak korisnika ključnim. Morate da dobijete eksplicitnu saglasnost korisnika da biste ga pratili putem trajnih kolačića.

Kako da se najbolje pripremite?

Iskoristite svoje trajne kolačiće na najbolji način

Gubitak third-party kolačića znači da će doći do prirodnog prelaska na first-party kolačiće. Ovo su podaci koje direktno prikupljate od svoje ciljne publike kroz praćenje korisnika i analitiku.

Svi veliki brendovi se već pripremaju da prikupljanje first-party podataka postane prioritet kako bi se pripremili za budućnost bez third-party kolačića.

Kao i third-party kolačići, ovi kolačići takođe prate korisničke podatke. Međutim, glavna razlika je u tome što se to dešava samo na web sajtu koju korisnik pregleda, a ne na sajtu neke treće strane.

Počnite da prikupljate zero-party podatke

Drugi način da se pripremite za budućnost bez kolačića je da napravite bazu zero-party podataka. Zero-party podaci su podaci koje direktno daje korisnik sa punom namerom da ih deli. Ovo može biti u obliku email liste, odgovora na anketu, obrazaca za povratne informacije i još mnogo toga. Ne samo da bi ovo pomoglo u zameni third-party kolačića, već je i odličan način da unapredite svoj način prikupljanja podataka.

Najveća prednost zero-party podataka je tačnost i personalizacija. Pošto ih korisnici direktno dele sa vama, to su oni precizniji i dovode do boljeg ciljanja. Jedan od najlakših načina da počnete da ih prikupljate preko vašeg web sajta je korišćenje obrazaca za prijavu putem e-mail-a.

Prebacite svoj web sajt na Google Analytics 4

Sa Google-ovom vizijom Interneta bez kolačića, Google Analytics-u će takođe biti potrebno nekoliko promena. Iz tog razloga je Google u oktobru 2020. najavio Google Analytics 4 (GA4), unapređenu verziju standardnog Google Analytics alata (tzv. Google Universal).

Budućnost bez kolačića će nesumnjivo imati veliki uticaj na Google Analytics. Ovaj alat je poznat po tome što koristi first-party kolačiće za praćenje podataka koji dolaze sa web sajta. Međutim, ono što mnogi zaboravljaju je da ovaj alat koristi i third-party kolačiće, uglavnom da bi izvukao podatke o preporukama (referral) sa Interneta radi poređenja.

Kako da se prebacite na dualno praćenje

Da biste pripremili svoj sajt na Internet bez third-party kolačića, najbolje rešenje je da podesite dualno praćenje. To će učiniti da tranzicija na GA4 prođe lakše i uz manje poteškoća za vaš biznis.

kolačići

Evo kako to da uradite:

Logujte se na svoj Google Analytics nalog

Kliknite na Admin – GA4 Setup Assistant – Get Started

Biće dodat novi GA4 property na vaš nalog, sa svim vašim prebačenim podacima

Da biste podesili GA4, kliknite na See Your GA4 Property – Tag Installation

Vaš GA4 property će se sada pojaviti pod opcijom Data Streams

Da biste podesili svoj WordPress sajt možda ćete ručno morati da zalepite tracking code. Da biste to uradili kliknite na vaš GA4 property, skrolujte do opcije Tracking Instructions i kliknite na Global Site Tag (gtag.js) pod opcijom Add new on-page tag.

kolačići

Zatim idite u vaš Dashboard, a zatim na na Appearance – Editor – Theme Header i zalepite ovaj tag u header.php fajl na vašem sajtu.

Možete pogledati i naš tekst na temu kako podesiti GA4.

Šta će zameniti kolačiće? Predstavljamo vam Topics API

Svi navedeni koraci su dobri ukoliko želite da pripremite svoj web sajt za svet bez kolaćića. Ipak, to nije sve što možete da uradite. Od kada je rešio da će krenuti putem Interneta bez kolačića, Google je radio na nekoliko ažuriranja, poput FLoC a sada i Topics API. U nastavku teksta ćemo ukratko predstaviti oba pojma.

FLoC

Google-ov Federated Learning of Cohorts (FLoC) je bio prvi pokušaj Google-a da zameni thirt-party kolačiće. U pitanju je metod praćenja koji je razvijen sa namerom da poboljša fukcionalnosti privatnosti unutar Chrome-a.

Ovaj metod prati podatke tako što grupiše korisnike u kohorte, na osnovu njihovih obrazaca ponašanja, odnosno sličnosti među tim obrascima. Dakle, sa FLoC-om, cilj je bio da se ovi podaci koriste za potrebe online oglašavanja.

Ipak, na Google-ovo iznenađenje, nedugo nakon što je FLoC lansiran, svi veliki browseri su ga odbacili. Google se čak suočio sa ozbiljnim napadima da FLoC predstavlja opasnost po korisnike. Iz tog razloga je ubrzo odbačen kao projekat.

Topics API

Suočen sa tako negativnom reakcijom na FLoC, Google je morao da napravi korak unazad i uskoro je došao sa novom alternativom – Topcis API.

Ova metoda radi tako što prati teme koje najčešće pretražujete online. Podaci se ažuriraju svake tri nedelje, kako bi pomogli online oglašivačima u targetiranju.

Prve probe za Topics API su krenule u aprilu 2022, iako su browseri poput Brave-a već izrazili zabrinutost i povodom ove metode, nazivajući je reberndiranim FLoC-om. Ipak, za sada se Google ne obazire na slične kritike i nastavlja sa ovom novom metodom.

Iako se WordPress još uvek nije oglasio na ovu temu, postoje indicije da će i on odbaciti Topics API. Iako još nije ništa zvanično objavljeno, već postoji plugin pod nazivom Disable Topics API. To možda i najbolje govori o stavu WordPress-a po pitanju ove metode.

Zaključak

Na prvi pogled izgleda da kraj third-party kolačića pogađa samo online oglašivače. Ipak, nije sve tako jednostavno. Ukidanje third-party kolačića će nesumnjivo ostaviti dugoročan efekat na svaki web sajt. Pre svega zato što će sada fokus sa third-party kolačića preći direktno na vaš sajt.

Šta to ukratko znači? Moraćete da se ozbiljno pozabavite drugim načinima za prikupaljanje podataka u skladu sa GDPR regulativom i budete kreativni kada je u pitanju online marketing. Neće više biti dovoljno samo aktivirati remarketing kampanju i očekivati brze rezultate. Pre svega će doći do izražaja način na koji razmišljate u online svetu i vaša kreativnost da se na malom marketinškom prostoru što bolje snađete.

Google će do tada sigurno pronaći način da vam pomogne u vašim online naporima, pa će biti zanimljivo videti šta nam donosi druga polovina 2024. godine, za kada Google i zvanično pomerio ukidanje kolačića.

Nenad Mihajlović


Ostavite odgovor