Koju online prodavnicu odabrati za potrebe svog biznisa Idi do glavnog sadržaja

Koju platformu odabrati za online prodavnicu

Ako ste vlasnik neke maloprodaje i do sada niste prodavali online, verovatno vas je situacija oko Covid-19 naterala da se zamislite oko otvaranja svoje online prodavnice. I sigurni smo da niste usamljeni u tome.

Veliki broj trgovina širom sveta je tokom karantina bio onemogućen da proda svoju robu kroz klasičnu maloprodaju, pa se online prodavnica čini kao savršeno rešenje za preživljavanje u vreme krize. Ipak, online prodavnica je mnogo više od antidota za krizu izazvanu ovom pandemijom.

Online prodavnice (e-commerce shop) su se pojavile kao logična posledica trenda razvoja globalnog tržišta i kao takve su se pre svega pojavile u razvijenijem delu sveta. Sa postepenim razvojem Interneta i novih servisa koji su omogućeni od strane kartičarskih organizacija, online trgovina je dostigla neverovatan rast.

Da ovo nema veze samo sa krizama pokazuje i statistika koja kaže da je tokom prošle godine e-commerce trgovina u SAD porasla za dodatnih 15%. Naravno, u vreme pandemije ovaj procenat je još veći, pa je tako ove godine za samo mesec dana u periodu mart-april e-commerce prodaja porasla za dodatnih 25%!

I bez pandemije online prodaja neumitno raste, a online prodavnice postaju neophodan kanal prodaje, čak i za delatnosi koje tradicionalno nisu bile okrenute Internet prodaji.

Kada su u pitanju rešenja za e-commerce prodaju postoji nekoliko odličnih rešenja, od kojih ćemo mi u ovom tesktu predstaviti 3 najpopularnija: Magento, WooCommerce i Shopify.

Kao i uvek do sada, nije nam namera da promovišemo bilo koji od navedenih proizvoda, već samo da vam predstavimo njihove osnovne karakteristike i mogućnosti kako biste sami procenili koji najviše odgovara vašim potrebama i mogućnostima za vašu prvu online prodavnicu.

Pa da krenemo!

MAGENTO

Platforma koja je svakako šampion u svojoj klasi. Veteran među e-commerce platformama, koji je od 2018. godine u vlasništvu takođe jednog veterana, kompanije Adobe.

Magento jedna svakako od najpopularnijih, kao i jedna od najtraženijih CMS platformi za e-commerce među trgovcima širom sveta. Trenutno nudi 2 izdanja prema poslovnim potrebama trgovaca: Magento open-source izdanje i Magento commerce izdanje.

O veličini i popularnosti ove platforme najbolje govori podatak da su preko nje trgovci iz celog sveta do sada prodali robu i usluge u vrednosti od neverovatnih 155 milijardi dolara! Takođe, oko 30% svih e-commerce transakcija se izvrši preko Magento platforme.

Kada je u pitanju ponuda performansi, sigurnosti i stabilnosti na jednom mestu, platforma za e-trgovinu Magento ima poverenje nekih od najvećih svetskih brendova i kompanija, kao što su Helly Hansen, Jaguar, Olympus, Ford, Land Rover i drugi.

Ono po čemu je ova platforma posebno dobra jesu njene SEO mogućnosti. Magento platforma u proseku ima SEO ocenu između 90 i 95 što je sjajno sa SEO aspekta.  Štaviše, Magento nudi bezbroj SEO postavki kao što su optimizacija meta tagova, optimizacija slike, uređivanje robots.txt fajla i još mnogo drugih opcija.

Što se tiče lakoće korišćenja, Magento u novoj verziji nudi znatno poboljšanje u odnosu na prethodne verzije. Ipak, ova platforma je bila i ostala poznata po tome što je za nju, za razliku od WooCommerce ili Shopify platforme potrebno naprednije tehničko znanje i više vremena da naučite da radite sa njom.

Kada je u pitanju cena, postoje dve mogućnosti za trgovce. Kao što znamo, postoje dva izdanja Magento-a: Open-source i Enterprise izdanje. Open-source besplatno za preuzimanje i korišćenje. Međutim, funkcionalnosti u ovom izdanju su nešto ograničenija, pa je ono više izbor za mala preduzeća.

Enterprise izdanje je, kao što mu i samo ime kaže, više namenjeni za velika preduzeća. Cene open-source izdanja zavise od veličine vašeg preduzeća. Osim cene platforme, postoje troškovi za hosting i dodatke koje kasnije morate integrisati kako biste poboljšali performanse platforme za e-commerce. Sveukupno, troškovi pokretanja Magento platforme za e-commerce su znatno veći nego za prostale dve platforme, što se donekle može opravdati velikim mogućnostima platforme, pogotovo u njenom enterprise izdanju.

Cene za Magento nisu baš transparentno ponuđene na njihovom zvaničnom veb-sajtu, što je jedna zamerka sa naše strane. U svakom slučaju radi se o, za naše uslove, prilično skupom rešenju, pa zato ne čudi što je uglavnom okrenut enterprise korisnicima koji žele naprednu online prodavnicu.

Što se tiče tehničke podrške, ona takođe dolazi u dve varijante. Osnovna tehnička podrška je namenjena korisnicima osnovne verzije, dok je za velika preduzeća (enterprise verzija) dostupna vrhunska tehnička podrška.

Nijedan e-commerce sistem ne može da funkcioniše bez payment gateway-a koji je zadužen za procesiranje e-commerce transakcija, pa je to slučaj i sa Magento platformom. Na sreću Magento ima odličnu integraciju sa većinom poznatih Payment Gateway vendora, pa sama integracija neće biti problem.

Kada su u pitanju teme, Magento market nudi ogroman izbor tema, od onih besplatnih do onih koje se plaćaju. Cene znaju da idu i do neko stotina dolara za temu, što svakako nije malo. Ono što je svakako za pohvalu jeste da su sve teme kreirane od developer-a koje je Magento angažovao za ovu potrebu, pa su sve teme jedinstvenog dizajna, mobile-friendly i dizajnerski veoma lepo urađene – pogotovo one koje su u višem cenovnom rangu.

S obzirom na svoju cenu i ponuđene pakete, Magento pre može biti izbor za zahtevnije korporativne biznise koji imaju budžet i ujedno žele maksimalno prilagodljivu platformu za sviju online prodavnicu. Ta fleksibilnost nosi sa sobom i dodatni trošak prilagođavanja platforme, koji zbog visoke cene Magento developera, može biti trošak koji može biti prihvatljiv uglavnom trgovcima iz pomenute kategorije.

WOOCOMMERCE

WooCommerce je verovatno najkorišćenija i najefikasnija e-commerce platforma na svetu. Manje upućeni možda nisu upoznati sa činjenicom da ovo nije samostalno e-commerce rešenje, već zapravo WordPress plugin koji je u vlasništvu kompanije Automattic, koja je ujedno i vlasnik WordPress platforme.

WooCommerce svoju popularnost najviše može da zahvali svojoj intergraciji sa WordPress-om i relativno lakom učenju rada sa njom. Iako zahteva pre svega dobro poznavanje WordPress platforme, njegov intuitivan interfejs, integrisano rešenje u okviru veb-sajta i mnoštvo ekstenzija / dodataka na osnovnu funkcionalnost čine WordPress najpoželjnijom platformom i prvim izborom kada su u pitanju e-commerce sajtovi.

Prema istraživanju za 2019. godinu WordPress pokriva preko 30% ukupnog udela na tržištu e-commerce transakcija što je zaista impresivan broj.

Kada je u pitanju SEO, WordPress rame zu rame sa Shopify odnosi pobedu nad drugim konkurentima. Zapravo WooCommerce je drugi u ukupnom SEO skoringu kada su u pitanju e-commerce rešenja sa skorom od 97 i u tome neznatno zaostaje za Shopify platformom. Ipak za razliku od nje WooCommerce je zasebno rešenje koje zajedno sa WordPress platformom predstavlja stand-alone proizvod koji koristi pun potencijal WordPress SEO prednosti.

Kada je u pitanju cena WooCoomerce rešenja, ono što je prednost u odnosu na konkurenciju  to što je u pitanju potpuno besplatan plugin koji ima odličnu podršku za različite funkcionalnosti koje jedan dobar e-commerce veb-sajt može da ponudi.

Za razliku od ostala dva rešenja koja ovde predstavljamo, u svojoj besplatnoj varijanti WooCommerce nudi zaista najkompletnije rešenje za sasvim dobru e-commerce prodavnicu. Troškovi su veoma jasni, pa osim cene hostinga realno nećete imati drugih značajnijih troškova. Ukoliko niste vični radu sa WordPress-om onda će svakako biti neophodno da angažujete profesionalca za tu namenu, ali i sa tim troškovi implementacije WooCommerce-a će biti na kraju niži od troškova implementacije druga dva rešenja.

Što se tile podrške za payment gateway-e WooCommerce podrazumevano ima integrisanu podršku za najveće brendove u ovom domenu, tako da nećete imati problem sa ovim. Većina ekstenzija su besplatne, ali ima i onih za koje ćete morati da doplatite.

Kada su u pitanju raspoložive teme za WooCommerce, tu je zaista ogroman izbor i praktično svaka iole ozbiljnija tema nudi i podršku za WooCommerce. Ono što se već neko vreme pominje jeste i da kompanija Automattic razmatra da WooCommerce integriše kao sastavni deo WordPress instalacije, što bi svakako bio potez koji bismo toplo pozdravili.

Ukupno gledano, WooCommerce daje jedno integrisano rešenje i veću slobodu u pogledu prilagođavanja vašem brendu u smislu dizajna, jer se kroz vaš postojeći WordPress veb-sajt može potpuno uklopiti sa brendom kao odlično i pouzdano e-commerce rešenje. Zbog svoje cene i relativno lakog pokretanja, može biti najpogodniji za mala ili srednja preduzeća, koja žele dobar odnos nezasvisnosti i kvaliteta za svoju online prodavnicu.

SHOPIFY

Shopify je jedna od vodećih kompanija za e-commerce u svetu. Trenutno usluge platforme za e-trgovinu Shopify koristi više od milion online biznisa širom sveta, odnosno negde oko 20% e-commerce prodavnica, a taj broj se povećava velikom brzinom.

Kao veoma fleksibilna platforma, postao je omiljen od strane vlasnika preduzeća zbog svoje prilagođenosti manje tehnički potkovanom trgovcu koji želi jednostavnu ali i naprednu online prodavnicu. Jedna od upečatljivih karakteristika Shopify-a je to što je nedavno integrisan u Amazon koji omogućava trgovcima da prodaju proizvode na Amazonu preko Shopify Admin panela.

Kao i ostale dve platforme, Shopify ima impreisvan SEO skor koji je najbolji u klasi sa svojih 98-100 poena. Štaviše, on sadrži sve SEO karakteristike kao što su uključivanje naslova tagova, meta-tagova, ALT tagova, optimizacija URL-ova stranica, optimizacija slika i drugo.

Kada je u pitanju lakoća korišćenja i prilagođenost tehnički manje potkovanim trgovcima, Shopify je definitivno favorit mnogih trgovaca i malih biznisa širom sveta. U pitanju je intuitivna platforma koja nudi mogučnost da relativno lako kreirate online prodavnicu u svega nekoliko koraka. Takođe, admin panel koji ova platforma nudi je veoma jednostavan za korišćenje, pa je stoga dobar izbor za sve one kojima je brzina postavljanja i lakoća upravljanja online prodavnicom od presudne važnosti.

Međutim, imajte u vidu da sadržaj takvog online shopa praktično ne možete preseliti na svoj hosting, ako odlučite da sve bude pod vašom kontrolom – u tom slučaju moraćete praktično da pravite sajt od nule.

Za razliku od Magento platforme, Shopify ima veoma transparentnu cenovnu politiku. Platforma daje opciju 14 dana besplatnog probnog perioda za trgovce kako bi se upoznali sa platformom pre nego što se odluče za neku od ponuđenih verzija. Najbolja stvar u vezi sa besplatnim probnim periodom je da ne morate unositi nikakve podatke o plaćanju da biste koristili besplatnu verziju.

Osnovni plan u plaćenim verzijama počinje sa 29 $ mesečno, a za naprednu verziju ide čak do 299 $ mesečno. Uzimajući u obzir opcije i funkcionalnosti koje se nude u različitim planovima, radi se o relativno prihvatljivim cenama čak i za trgovce iz Srbije.

Ono što treba dodati ovim troškovima, a to važi i za preostale dve platforme kojima se bavimo u ovom tekstu, jesu troškovi procesiranja transakcija (provizija) koje naplaćuje payment gateway po svakoj izvršenoj transakciji.

U slučaju Shopify-a i ti troškovi su transparentni i variraju u zavisnosti od plana za koji se trgovac opredeli. Tako je cena po transaciji koju plaćate payment gateway-u biti viša u onim jeftinijim planovima, a niža u skupljim.

Što se tiče tehničke podrške i ovde je Shopify favorit u odnosu na konkurenciju – ali ako dobro znate engleski. Platforma pruža 24/7 podršku svojim kupcima i oni se mogu povezati sa podrškom putem telefona, e-pošte, četa ili putem društvenih mreža.

Shopify takođe nudi i solidan broj tema koje trgovac može odabrati za svoju online prodavnicu. Manji broj je besplatnih tema i one su jednstavnijeg dizajna i namenjene su onim manje zahtevnim trgovcima. Teme koje se plaćaju su daleko kvalitetnijeg dizajna i funkcionalnosti, što je propraćeno i odgovarajućom cenom, koja se kreće već negde od 140 $ po temi.

Što se tiče ciljne grupe, rekli bismo da je Shopify više okrenut malim trgovcima koji ne raspolažu sa dovoljno resursa i tehničkog znanja da bi odabrali neku drugu online prodavnicu. Njima Shopify nudi out-of-the-box rešenje koje ima odličan odnos kvaliteta i cene i koje pritom sasvim lepo izgleda i može se u potpunosti nositi sa konkurencijom.

Zaključak:

Kao što ste iz svega do sada napisanog mogli da vidite, radi se o tri vrlo ozbiljna proizvoda, a opredelite se prema vašim potrebama – u zavisnosti od vaših mogućnosti i pre svega ambicija u pogledu nivoa razvijenosti vašeg budućeg online biznisa.

Važno je i da napomenemo da za Magento i WooCommerce rešenja treba obezbediti i dobar hosting paket, jer e-commerce sajtovi zahtevaju jače resurse i kvalitetniju uslugu. Sa druge strane, Shopify sajt kada napravite ne možete da preselite, pa dobro razmislite da ne pravite dupli posao. Mi u Plus Hosting-u smo vam svakako pripremili odlične hosting paketa i naša podrška je spremna da vam pomogne sve što treba. I da besplatno preseli vaš shop ako ga već imate.

Da li posedujete online prodavnicu? Voleli bismo da čujemo koje rešenje vi koristite i kako ste zadovoljni njim. Zbog čega ste odabrali baš to rešenje?

Pišite nam u komentarima, biće nam drago da sa vama razmenimo mišljenja i iskustva na ovu temu.

Nenad Mihajlović


Ostavite odgovor