Kako prepoznati i sprečiti spam poruke - kako da se zaštitite Idi do glavnog sadržaja

Kako prepoznati i sprečiti spam poruke

Svako ko je na Internetu pre ili kasnije se susretne sa neželjenom poštom. To je naizgled neodvojivi deo internet iskustva, nešto što danas prihvatamo kao normalno. Ali kako možemo definisati neželjenu poštu? Šta je uopšte neželjena pošta? Po čemu se neželjena pošta razlikuje od drugih? U ovom tekstu ćemo objasniti šta je to neželjena pošta i objasniti kako prepoznati i sprečiti spam poruke.

Pre svega, spam je neželjeni sadržaj. Najčešće su u pitanju sadržaji komercijalnog karaktera koji se šalju velikom broju ljudi odjednom. Zajedničko im je upravo to što ih korisnici nisu tražili.
Nije neophodno da spam sadrži neku skrivenu nameru, dovoljno je to spam email stiže u vaš inbox iako ga niste tražili.

Koje sve vrste spama postoje

Email spam: Zatrpava vaš inbox i skreće vam pažnju sa mail-ova koje biste zaista želeli da pročitate. Srećom, relativno je lako rešiti ga se.

SEO spam: Poznat i kao spamdexing. U pitanju je zloupotreba SEO metoda koje ova brsta spamera primenjuje da bi poboljšali rangiranje svojih sajtova. Možemo ga podeliti u dve kategorije:

Spamovanje korišćenjem sadržaja: Spamer puni svoj sajt popularnim ključnim rečima, koje obično nemaju veze sa ostatkom sadržaja na njegovom sajtu, u nadi da će na taj način postići bolje rangiranje na Google-u i drugim sličnim search engine-ima. Srećom, ova taktika danas teško prolazi.

Spamovanje putem linkova: Ako ste na nekom popularnom blogu ili forumu naišli na veliki broj irelevantnih linkova, tada ste se susreli upravo sa spamovanjem putem linka, gde de je spamer pokušao da iskoristi link spam taktiku za kreiranje backlink-ova. Ova taktika sve manje daje nekih rezultata, ali je još uvek popularna kod spamera.

Spam korišćenjem društvenih mreža: S obzirom na veliki rast društvenih mreža, spameri pokušavaju da iskoriste i ovaj kanal. Najčešće je u pitanju spamovanje putem lažnih “throwaway naloga” na popularnim društvenim mrežama.

Spam korišćenjem mobilnih uređaja: U pitanju je neželjena poruka u formi SMS-a. Pored već uobičajenih neželjenih tekstualnih poruka, neki spameri takođe koriste i push notifikacije da bi vam skrenuli pažnju na njihove poruke.

Spam preko messaging platforma: Slično email spamu samo brže. Spameri puštaju svoje poruke preko popularnih instant messaging platforma, uključujući WhatsApp. Skype i Snapchat.

Kako prepoznati spam

Zaštita od spama podrazumeva da budete oprezni i na vreme prepoznate spam poruke i sadržaje.

Zdravlje i medicinske usluge: Iako u ovoj kategoriji ima i potpuno regularnih email-ova i sadržaja, veliki broj njih još uvek dolazi iz domena spama. Čudesni lekovi poput super efikasnih dijeta, programa za mršavljenje, preparata za sprečavanje opadanja kose, kozmetike koja usporava starenje itd, treba da vam budu signal za oprez. Vrlo često su u pitanju najobičnije prevare.

Sadržaji za upoznavanje / sadržaji za odrasle: Ova oblast pokriva više oblasti, od upoznavanja ljubavnog partnera, do preparata za pojačanje libida i sl.

Računari, Internet i slične tehnologije: U ovoj oblasti spameri jednostavno zloupotrebljavaju činjenicu da ogroman broj ljudi nije baš upoznat sa modernim tehnologijama. Na taj način pokušavaju da obmanu ljude nudeći im loše proizvode po visokim cenama.

Registracija na različite online usluge: Ovi spameri pokušavaju da vas ubede da se registrujete na neke dugoročne usluge. Recimo na neki program online obrazovanja. Pritom koriste efikasne tehnike ubeđivanja, kako biste doneli brzu odluku u njihovu korist.

Finansijske usluge i nagrade: Spameri na ovaj način pokušavaju da vas nagovore da se uključite u razne online šeme investiranja, ili vas jednostavno privlače nepostojećim nagradama ukoliko postupite u skladu sa njihovom namerom (recimo pretplatite se na neki proizvod ili uslugu).

Razlika između spama i phishing-a

Razlika između spam-a i phishing-a leži pre svega u nameri spamera ili phisher-a. Spameri su obično bezopasni i u najgorem slučaju će vam prodati neki proizvod koji neće biti očekivanog kvaliteta. Oni jednostavno igraju na kartu upornosti i nadaju se da će uz pomoć raznih marketinških trikova uspeti da vas nagovore da kupite njihov proizvod ili uslugu.

Phisher-i su uglavnom cyber-kriminalci koji će na razne načine pokušati da od vas izvuku neke osetljive podatke (npr. Lične podatke, broj platne kartice i sl). Oni su dobro tehnički potkovani i znaju kako da po potrebi čak i preuzmu kontrolu nad vašim računarom. Realno predstavljaju mnogo veću opasnost nego spameri.

Kako sprečiti spam

Realno, uz malo truda možete sprečiti da vaš inbox / mobilni telefon bude zatrpan neželjenim porukama. Sa nekoliko jednostavnih trikova i naših saveta naučićete kako da se izborite sa njima.


Koristite spam-reporting funkciju unutar vašeg email klijenta: Večina popularnih email klijenata ima opciju za obeležavanje spama. Na taj način će vaš email klijent naučiti da bolje detektuje neželjenu poruku. i svaka poruka koja bude detektovana kao spam, završiti odmah u vašem spam folderu, bez da je prethodno završila u inbox-u. Ukoliko koristite cPanel, konfigurišite vaš MailScanner.

Povremeno proverite spam folder: Email klijenti danas mnogo bolje detektuju spam, ali još uvek nisu savršeni. Zato povremeno proverite svoj spam folder da se slučajno ne desi da neki vama važan email završi u spam folderu. Ukoliko otkrijete takav email obavezno ga označite da nike spam i premestite ga u inbox. Na taj način ćete ujedno pomoći email klijentu da ubuduće još bolje razlikuje spam od regularnog sadržaja.

Ako se registrujete, registrujte se sa alternativnim email adresama: Dobar deo online servisa zahteva da se registrujete pomoću svoje email adrese. Naša preporuka je da za tu namenu koristite neku alternativnu email adresu, a ne vašu primarnu email adresu. Nikada ne znate kada će neko prodati vašu email adresu, što može da rezultira sa još više spama.

Ignorišite spam poruke – nemojte da kliknete na link: Ovo se odnosi na sve vrste spam poruka, ne samo email. Nemojte kliknuti na link, nemojte preuzimati nikakvu datoteku i nikada ne odgovarajte na takve poruke. Ukoliko stupite u bilo kakvu interakciju sa spamerima, to će za njih značiti da ste raspoloženi da primate njihove poruke, pa će vas još više zasipati spamom.

Ne objavljujte svoje kontakt podatke online: Spameri mogu lako da pronađu online kontakte, zato se potrudite da ih nigde ne objavljujete osim tamo gde je to zaista potrebno. Ovo se odnosi ne samo na vašu email adresu, već i na fizičku adresu i na broj telefona.

Po potrebi koristite namenski anti-spam softver: Integrisana rešenja koja postoje u email klijentima su dobra, ali ukoliko želite više kontrole i preciznije targetiranje spam-a, predlažemo da koristite neki od namenskih anti-spam softvera. Oni su danas uglavnom ugrađeni u pakete antivirusnih softvera, pa svaki ozbiljniji proizvođač antivirus ima i anti-spam rešenje u sklopu paketa.

Koje anti spam rešenje vi koristite? Kakva su vaša iskustva sa spamom?

Nenad Mihajlović


Ostavite odgovor